Hol kapok bővebb információt?

Az elektronikus jegyrendszer működéséről az alábbi elérhetőségeken tájékozódhat:

Gyakran ismételt kérdések

1. Milyen munkálatok zajlanak a Sütő utcai kijáratnál?

A Deák Ferenc téri metróállomás Sütő utcai kijáratánál elkezdődött az elektronikus jegyrendszerhez kapcsolódó beléptetőkapuk telepítése. Ez az állomási infrastruktúra-telepítés első állomása, amelyen a BKK éles környezetben teszteli a beléptető kapuk funkcionális működését.

Ahhoz, hogy kellő mennyiségű tapasztalat álljon rendelkezésre, szükséges ennél az első tesztállomásnál az eszközök működésének megfigyelése, és a tapasztalatok visszacsatolása, ami 2-3 hónapot vesz igénybe. A további állomások telepítései ezért rövidebb időközönként valósulnak meg.

2. Mennyi ideig végzik ezeket a munkálatokat?

A kapusor telepítése várhatóan augusztus végéig tart. Ez alatt az időszak alatt a telepítési munkálatok 4 napot vesznek igénybe. A lezárás második felében az állomás megnyitásához elengedhetetlen helyszíni szemlékre, az állomási tesztekre és az oktatásokra kerül sor.

3. Miért van szükség erre az átmeneti időszakra? Mi történik a tesztidőszakban?

Az első állomás telepítésének kiemelt jelentősége van, hiszen ez alapján van lehetőség az engedélyezési és telepítési folyamatok időszükségletének pontosítására, csökkentve ezzel a későbbi telepítések során az utasforgalom zavarását. Tekintve, hogy a kapuk részben újonnan fejlesztett eszközök, így elengedhetetlen, hogy valós körülmények között tapasztalatokat szerezzen a gyártó, valamint a BKK azok működéséről és a visszajelzések alapján szükség esetén lehetőség legyen a továbbfejlesztésre/javításra (pl.: hardver, szoftver, beállítások, biztonság, zárási sebesség, nyitási sebesség, üzemeltetési tapasztalatok, stb).

4. Mi változik a Sütő utcai kijáratnál végzett telepítési munkák befejezése után?

Az utasoknak nincs teendőjük a kapukkal, ugyanúgy kell jegyet érvényesíteni, mint eddig, majd a nyitott kapukon át lehet haladni. Ez az állomási infrastruktúra-telepítés első lépcsőfoka, amelyen a BKK éles környezetben teszteli a beléptető kapuk működését, továbbá az eszközök háttérrendszerekkel történő kommunikációját. Természetesen az ügyfelek először mindkét irányból nyitott kapukkal, majd körülbelül két hónapig tesztelés céljából kifelé irányban alaphelyzetben zárt, de automatikusan nyílódó ajtókkal fognak találkozni az állomáson.

5. Mikor kapcsolódik be a kapusor az éles rendszerbe?

A kapuk használatát több lépcsőben fogja bevezetni a BKK. A végső állapot eléréséhez, azaz hogy az összes kapu rendeltetésszerűen működjön, szükséges az elektronikus jegyrendszer teljes infrastruktúrájának rendelkezésre állása, valamint a papíralapú termékek teljes kivezetése. A kapuk részleges üzembeállítása 2018 nyarától várható.

6. Miért éppen a Sütő utcához került az első kapuvonal?

Ez az állomás közepes forgalmú, frekventált helyen van, így többen ismerkedhetnek meg a kapukkal és ki is tudják próbálni azokat. Műszakilag viszonylag könnyen kivitelezhető a telepítés, nem volt szükség nagyobb építészeti átalakításra. Emellett az állomás több kijárattal rendelkezik, így az utasainknak okozott kényelmetlenségek a telepítések során a minimálisra csökkenthetők.

7. Akadálymentesek-e a kapuk?

Igen, a kapusorok akadálymentesek. Vannak széles és normál méretű kapuk, utóbbi nyílásköze 58 cm. A széles kapunak – melyekből jellemzően kijáratonként kettő található a legtöbb esetben – 90 cm-es a nyílásköze (kerekesszékkel, babakocsival és vakvezető kutyával is használható). Ezen felül minden széles kapuhoz taktilis sáv fog vezetni. Azok az érvényesítő készülékeket, melyeket a későbbiek során helyeznek üzembe a kaputesteken szintén olyan magasságba helyezik, hogy azok a kerekeszékesek számára is elérhetőek legyenek.

8. Mikor fejeződik be az összes kapusor telepítése?

A szállító által vállalt ütemterv alapján 2018-ban. Kivétel az M3-as vonal, ahol a felújítással összehangoltan, több lépcsőben kerülnek telepítésre a beléptető kapuk. A projekt keretében összesen 810 db kaputest telepítése valósul meg.

9. Biztonságos-e a kapu? Odacsukhat-e bárkit egy kapu?

A kapuk biztonságosak. Rendeltetésszerű használat esetén a kapu senkit nem csukhat oda. A kapusorok megfigyelése céljából minden állomásra kamerákat szerelnek fel, valamint a végleges üzemben minden helyszínen külön személyzet lesz biztosítva a kapusorok felügyeletére.

10. Mi történik áramszünet esetén?

Áramszünet esetén a beléptető kapuk automatikusan nyitott állapotba kerülnek.

11. Mennyire zavarja az utasforgalmat a telepítés? Utasforgalmi szempontból biztonságos-e a telepítés?

A beléptető kapuk telepítése, az utasforgalom elől elzárt területen történik. Az egyes állomásoknál a beavatkozás mértéke határozza meg, hogy időszakos korlátozásokra kell-e számítani. Cél, hogy minimálisra csökkenjen az utasok által érezhető kellemetlenség.

Ezen kívül minden telepítést megelőzően egyeztet a BKK az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal annak érdekében, hogy azok minden biztonsági szempontnak megfeleljenek.

A telepítések időzítése állomásonként változik. Az előkészületi munkálatokat napközben végzik, a telepítés az utasforgalom minél kisebb zavarása miatt üzemszünetben/éjszaka történik. Amennyiben a munkálatok nappal is zajlanak, azokat az utasforgalomtól elzárt területen végzik.

12. Ki gyártotta, ki telepíti és ki üzemelteti a kapukat?

A kapuk tervezését, gyártását, engedélyeztetését, telepítését és üzemeltetését a Scheidt & Bachmann és hazai alvállalkozói végzik.

13. Milyen ütemben telepítik a HÉV-állomásokon az érvényesítő készülékeket?

Az előtelepítés 2017 őszén kezdődik, ez az ügyfelek számára kevésbé látványos tevékenység. Az érvényesítő készülékek telepítésének befejezése 2018 második felében várható.

14. Mire jók ezek a tesztkészülékek (miért helyezik őket ki)?

Az ügyfeleknek egyelőre nem kell használniuk az érvényesítő készülékeket, azokat csak szűkebb körben, külön erre a célra biztosított kártyákkal fogják tesztelni a BKK és a szállító cég szakemberei. Tekintve, hogy ez egy újonnan fejlesztett eszköz, fontos minden tapasztalatszerzési lehetőség, így a telepítési tapasztalatok is. A Közvágóhídnál megvalósuló tesztállomás kiépítésének elsődleges célja, hogy a további telepítések során már gördülékenyen menjenek a munkálatok. Elengedhetetlen, hogy a BKK és a gyártó valós környezetben szerezzen telepítéssel kapcsolatos tapasztalatokat (pl.: hardver- és szoftver beállítások, telepítési és üzemeltetési tapasztalatok, időjárásállóság, stb.). A teszt során az eszközökkel kapcsolatos esetleges problémákat még a sorozatgyártás megkezdése előtt feltárják és kijavítják. Emellett az is nagyon fontos, hogy a Scheidt & Bachmann a telepítések mellett az engedélyeztetésekkel kapcsolatban is kellő ismereteket szerezzen, és ennek köszönhetően már pontosan ütemezhesse a sorozattelepítéseket.

15. Miért éppen a Közvágóhíd HÉV-állomáson telepítik először az érvényesítő készüléket?

Ez egy forgalmas állomás, így többen találkozhatnak a készülékekkel. Ezen az állomáson műszakilag viszonylag könnyen kivitelezhető a telepítés, nincs szükség nagyobb átalakításra, annak ellenére, hogy több készüléket (egymástól nagy távolságra) kell kihelyezni.

16. Most mi a teendőm ezekkel a készülékekkel?

Jelenleg nincs teendő. Az elektronikus jegyrendszer teljes indulását követően lehet majd ezeket a készülékeket használni.

17. Mikortól lehet rendeltetésszerűen használni a készülékeket?

A készülékeket az elektronikus jegyrendszer indulását követően lehet majd használni, várhatóan 2018 végétől.

18. Melyik állomáson telepítik a további készülékeket és mikor, miért akkor?

Az előzetes munkák már 2017 második felétől elkezdődnek, melyek az utasforgalom kisebb korlátozásával járhatnak. 2018 első felében megkezdődik valamennyi HÉV állomás eszközökkel való telepítése.

19. Hány érvényesítő készülék lesz összesen?

A Közvágóhídra 12 db-ot, összesen pedig körülbelül 530 db érvényesítő készüléket telepítenek városszerte.

20. Mennyibe kerül egy készülék?

Egy készülék beszerzési költsége körülbelül 300.000 Ft.

21. Mennyibe került az érvényesítő készülékek Közvágóhíd HÉV-állomásra történő telepítése?

A tervezési, engedélyezési és telepítési költségek a Közvágóhíd esetében – a pontos anyagköltségtől függően – összesen körülbelül 10.000.000 Ft-ra tehetők.

22. Mennyire zavarják az utasforgalmat telepítéskor?

Csak néhány esetben kell kisebb, időszakos utasforgalom-korlátozásra számítani.

23. Mikor telepítenek? Nappal, éjszaka?

A HÉV-állomásokon minden esetben nappal végzik a munkát, tekintettel arra, hogy azzal csak minimálisan zavarják az utasforgalmat. Néhány esetben lehet kisebb, időszakos utasforgalom-korlátozásra számítani.

24. Ki gyártotta és ki telepíti a készülékeket?

A készülékek tervezését, gyártását, engedélyeztetését, telepítését és üzemeltetését a Scheidt & Bachmann végzi.

25. Garanciálisak-e ezek a készülékek? Mennyi időre szól a garancia?

Igen, a készülékek garanciálisak. Az üzemeltetési szerződés keretében a gyártó Scheidt & Bachmann végzi az eszközök karbantartását, valamint javítását. Ez az üzemeltetési idő 5 év, ami a rendszer teljes indulásától számítandó.

26. Ki lehet valahol próbálni ezeket a készülékeket?

Nem, mert jelenleg több olyan feladat egyeztetése, elvégzése is tart (pl.: közlekedési kártya kibocsátása), amelyek előfeltételei annak, hogy a készülékeket használni lehessen.