Hol kapok bővebb információt?

Az elektronikus jegyrendszer működéséről az alábbi elérhetőségeken tájékozódhat:

Gyakran ismételt kérdések

1. Miért szükséges az elektronikus jegyrendszer?

Magyarország legnagyobb, legtöbbek által igénybe vett közlekedési hálózatának régi nagy hiányossága egy korszerű, könnyen és egyszerűen használható jegy- és bérletrendszer, amely az ügyfelek igényeihez rugalmasan és innovatívan alkalmazkodik. A RIGO-nak köszönhetően kényelmesen, gyorsan, egyszerűen igénybe vehetők a budapesti közösségi közlekedési szolgáltatások. A világ számos nagyvárosában vezettek már be elektronikus jegyrendszert, most Budapest is csatlakozik olyan metropoliszokhoz, mint London, New York, Chicago vagy Hongkong.

A régi budapesti technológia nem tette lehetővé, hogy az egyszeri utakra szóló menetjegyeken és bérleteken kívül érdemben másfajta, más régiókban, városokban bevált népszerű díjtermékeket is be lehessen vezetni, illetve a bliccelés és bérlethamisítás visszaszorítására érdemi intézkedések történjenek.

Az új megoldással az ügyfeleknek lehetőségük lesz arra, hogy sokkal könnyebben megvásárolhassák a bérletüket vagy jegyüket. Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével a tervek szerint lehetővé válik az érintés nélküli bankkártyák és az új személyazonosító okmányok közvetlen használata a közösségi közlekedésben.

2. Mikor döntöttek az elektronikus jegyrendszer előkészítéséről?

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megalakulásával és a közlekedésszervezés új szemléletével Budapesten is eljött a rendszer gyökeres megújításának ideje. A Fővárosi Közgyűlés 2011. április 6-ai ülésén hozott három határozatával (601/2011., 602/2011., 603/2011.) az új elektronikus jegyrendszer kidolgozásával és megvalósításával a BKK-t bízta meg.

3. Mik a projekt fő céljai?
  1. A jelenleginél kényelmesebb és korszerűbb jegy- és bérletvásárlás lehetővé tétele a mainál több helyszínen és módon (pl. mobiltelefonon, interneten, BKK-automatákon keresztül).
  2. A jegy- és bérlethamisítás felszámolása.
  3. Olyan technológiai rendszer bevezetése, amely a közösségi közlekedésén kívül megújíthatja a parkolás, a MOL Bubi közbringarendszer és más közlekedési szolgáltatások díjának beszedését és elszámolását.
  4. A BKK elszámolóközpontja összekapcsolható legyen a leendő országos jegybevétel-elszámolási rendszerrel, kapcsolódhasson a majdani Nemzeti Egységes Kártyarendszerhez.
  5. Hozzájárulás a közösségi közlekedés fenntartható finanszírozásához és színvonalának javításához.
4. Hol tart az elektronikus jegyrendszer előkészítése?

A projekt tervezésére, kiépítésére, valamint üzemeltetésére és karbantartására vonatkozó szerződést a BKK 2014 októberben írta alá a német Scheidt & Bachmann céggel. Ezt követően kezdődött a rendszer részletes műszaki-technológiai tervezése. Ebben a folyamatban a BKK és a megoldásszállító cég szakemberei közösen megtervezték a rendszer szolgáltatási architektúráját, adatmodelljét, a kapcsolódó üzleti és értékesítési folyamatokat. Ez a fázis 2015 őszén zárult le.

5. Mikor kezdődik az elektronikus jegyrendszer tesztidőszaka?

Elsőként a kártyakibocsátási rendszert alakítja ki a BKK, valamint a szakemberek az ahhoz szükséges szoftverelemeket tesztelik. Mivel a rendszer teljes bevezetésével több millió kártya lesz forgalomban, ezért ez a momentum a folyamatban kiemelt jelentőségű.

6. Ki nyerte az elektronikus jegyrendszer kiépítésére kiírt tendert?

A megvalósításban a BKK mint a Főváros közlekedésszervezőjének partnere az elektronikus jegyrendszerek világpiacának egyik legnagyobb európai szereplője, a német Scheidt & Bachmann, valamint alvállalkozójaként a hongkongi kártyarendszert is működtető Octopus. A 2013 nyarán indult és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) beszerzési szabályrendszere szerint lezajlott eljáráson nyertes vállalkozás a szerződés értelmében nemcsak a rendszer részletes tervezését és kiépítését végzi, hanem ötéves üzemeltetését is. A Scheidt & Bachmann nem ismeretlen szereplő a budapesti közösségi közlekedésben. Az 1872-ben alapított mönchengladbachi székhelyű cég gyártotta a BKK új jegy- és bérletkiadó automatáit is, amelyekből már több mint 359 üzemel Budapesten és a környező településeken.

7. Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével technológiailag a világ élvonalába kerülünk?

A szerveralapú, érintés nélküli kártyákkal üzemelő, az érintés nélküli bankkártyákat is elfogadó rendszer lényege, hogy az utazással kapcsolatos minden információt a rendszer központi szerverén tárolnak.

A budapesti elektronikus jegyrendszer legfontosabb jellegzetessége lesz – ami világszerte is az elsők közé helyezi –, hogy az utazáshoz használt média kizárólag az ügyfél azonosítására szolgáló adatokat tárolja, minden egyéb információt a rendszert kiszolgáló szerverek kezelnek. Bár több helyen vannak már hibrid, vagyis az offline és az online működés vegyes használatára épülő infrastruktúrák, a budapesti megoldás az online működésre épül. Lehetőség lesz a magyar közösségi közlekedésben az érintés nélküli bankkártyák közvetlen használatára, amit az elektronikus jegyrendszer bevezetése szintén lehetővé tesz.

8. Mi az elektronikus jegyrendszer működési elve?

Működése hasonlít a banki rendszer és a bankkártya viszonyához. A működési elv alkalmazása a közlekedésben technológiai újdonságnak számít. Ez azt jelenti, hogy a járműfedélzeti és metróállomáson üzemelő valamennyi érvényesítőkészüléknek állandó összeköttetésben kell lennie a központi szerverrel, ami csak a korszerű adatátviteli technológiák elérhetőségével és árcsökkenésével vált megvalósíthatóvá az elmúlt években. A javasolt megoldás egyik legtöbb időt igénylő eleme a mechanikus jegylyukasztók lecserélése az új érvényesítőkészülékekre. A jegy típusú termékkínálat megújítása a bevezetés későbbi fázisában lehetséges. Chicago, Philadelphia és London példája azt bizonyítja, hogy az elektronikus jegyrendszer igenis bevezethető a nagyvárosokban.

9. Milyen előnyt nyújt számomra, hogy „online működik” a rendszer?

A rendszernek köszönhetően olyan kiegészítő szolgáltatások is biztosíthatók majd, mint a napi díjplafon, a legkedvezőbb utazási díjkalkuláció, illetve az együttműködés a kapcsolódó rendszerekkel (pl. az egységes elővárosi tarifarendszer támogatása).

Az online felületekkel, mobilapplikációkkal az utazások és a díjkalkuláció gyorsan és egyszerűen nyomon követhetővé, ellenőrizhetővé válik. Ezenkívül a fővárosi elektronikus jegyrendszer természetesen az egyéb hasonló rendszerek funkcióját is támogatja, mint az érintés nélküli bankkártyák, az anonim utazási díjtermékek használata, vagy az egyenlegfeltöltés a BKK-automaták segítségével.

A központi elszámoló rendszer lehetővé teszi az utazások utólagos elszámolását, ennek megfelelően a különleges promóciós díjtermékek akár eseti kialakítását, illetve az elérhető legkedvezőbb utazási viteldíj konstrukciót.

10. Melyek az új jegyrendszer legfőbb elemei?

Az elektronikus jegyrendszer működésének alapját a központi elszámoló rendszer jelenti, amely nyilvántartja a kártyákat, a termékvásárlásokat és az egyenlegfeltöltéseket, elvégzi az utazásiár-kalkulációt és a kapcsolódó pénzügyi elszámolásokat, valamint támogatja az új, integrált értékesítési csatornákat.

A legtöbb metró- és a kiemelt HÉV-állomásokra mintegy 800 automatikusan működő be- és kiléptetőkaput telepítenek, az ellenőrök pedig összesen több mint 600 új, hordozható kézi készülék segítségével végzik majd munkájukat, amelyekkel könnyen és gyorsan ellenőrizhetik a kártyák érvényességét.

A rendszer része a 2500 járműre (buszra, trolibuszra, villamosra) felszerelendő mintegy 10 ezer új érvényesítőkészülék; a kapuval nem lezárható HÉV-állomásokra pedig 450 állomási érvényesítőkészüléket helyeznek ki.

11. Ingyenes utazásra vagyok jogosult. Ez megváltozik a RIGO bevezetésével?

Nem. A jelenleg érvényben lévő kedvezmények a RIGO elektronikus jegyrendszertől és az utazási kártyák bevezetésétől függetlenek.

12. Mi lesz az elektronikus jegyrendszer hatóköre?

Az elektronikus jegyrendszert a BKK teljes szolgáltatási területén és a Budapesten kívüli agglomerációs HÉV- és buszjáratokon is bevezetik.

13. Mennyibe kerül a RIGO kártya kiváltása?

Az első kártya kiváltása minden budapesti lakosnak ingyenes lesz.

14. Mi történik, ha elvesztem, vagy ellopják az utazási kártyámat?

A mai rendszerrel ellentétben a bérlet és a kártyához tartozó utazási egyenleg nem veszik el akkor sem, ha az ügyfél elhagyja a kártyáját, vagy ellopják tőle, hiszen a RIGO rendszer nem a kártyán tárolja az információkat, hanem az elszámolórendszerben. Amennyiben ez megtörténik – a bankkártyák elvesztéséhez hasonlóan –, az esetet azonnal jelezni kell, hogy a rendszer letilthassa az adott utazási kártyát. Ezt követően természetesen új kártyát lehet igényelni, amelyhez a rendszer hozzákapcsolja a már meglévő bérletet vagy utazási egyenleget.

15. Lesz átruházható utazási kártya is?

Igen. A névvel és fényképpel ellátott megszemélyesített kártyákon kívül az ügyfelek átruházható kártyát is kiválthatnak a BKK ügyfélközpontjaiban és BKK-automatáknál. Ezek az anonim kártyák más(ok)nak (pl. családtag, barát, kolléga stb.) is átadhatók, de bérlet vásárlására nem jogosítanak, vagyis kizárólag pénzegyenleg alapú utazást tesznek lehetővé.

16. Hogyan vásárolhatom meg az elektronikus bérleteket és jegyeket? Megszűnik a hónap eleji sorban állás?

Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével bővítik a BKK értékesítési csatornáit és szolgáltatásait. Az internetbankok működéséhez hasonló online értékesítési felületet alakítanak ki. A BKK-automatákat is integrálják az elektronikus jegyrendszerbe.

Azok az ügyfelek, akik már regisztráltak a RIGO rendszerébe, közlekedési kártyájukat a jövőben akár percek alatt feltölthetik bankkártyás fizetéssel az interneten, mobiltelefonos applikáción, vagy jegy- és bérletkiadó automatán keresztül. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására pl. csoportos beszedési megbízással.

Akik előnyben részesítik a személyes ügyfélkiszolgálást, természetesen továbbra is megvehetik bérletüket, vagy feltölthetik pénzegyenlegüket a BKK ügyfélközpontjaiban.

17. Hogyan tudom ellenőrizni a bérletem lejáratát és az egyenlegemet?

A RIGO bevezetésével megszűnik a jelenlegi papíralapú bérlet, amelyen szerepel annak érvényessége és lejárata. A RIGO regisztrált ügyfelei a bérletük érvényességét vagy az egyenlegüket az interneten és a BKK-automatákon a nap 24 órájában lekérdezhetik.

18. A fel nem használt utazási egyenlegemet visszaválthatom-e?

A BKK ügyfelei természetesen visszaválthatják a fel nem használt utazási egyenlegüket vagy bérletüket a BKK ügyfélközpontjaiban. A bérletek visszaváltása csak az érvényességi idejük megkezdése előtt lehetséges, várhatóan a jelenlegi jegy – és bérletvisszaváltási gyakorlatnak megfelelően.

19. Interneten is be tudom fizetni a pótdíjat?

Igen, az elektronikus jegyrendszer bevezetésével a regisztrált ügyfelek az interneten is befizethetik a pótdíjat, ha azt bankkártyával egyenlítenék ki.

20. Mi az a napi költési határ?

Nem mindenki tudja előre, hogy adott napon mennyit kell utaznia. Számukra a mai jegyrendszer nem ideális, hiszen egy nap alatt többet elkölthetnek jegyre, mintha napijegyet vennének. A napi költési határ ezt a döntési kényszert szünteti meg: nem engedi, hogy az ügyfél többet költsön, mint amennyibe egy napijegy kerülne. Az ügyfeleknek így nem kell a tarifatáblázatot böngészve azon gondolkodniuk, hogy a vonaljegy, az átszállójegy vagy a napijegy éri-e meg nekik leginkább. Utazásukkor automatikusan a legkedvezőbb tarifát kapják.

21. Milyen bankkártyával használhatom majd közvetlenül a közösségi közlekedést?

Bizonyos termékek esetén, a rendszert érintés nélküli bankkártyákkal (pl. PayPass, payWave) külön RIGO kártya kiváltása nélkül is lehet majd használni. A hazánkban egyre elterjedtebb érintés nélküli fizetési mód szinte minden olyan ügyfélnek kényelmes, aki csak alkalmanként veszi igénybe a közösségi közlekedést, és nem tudja, hogy milyen terméket érdemes vásárolnia. Emellett az internetes ügyfélszolgálaton a hagyományos bankkártyák is közvetlenül használhatóak lesznek.

22. A BKK-automaták hogyan kapcsolódnak a RIGO bevezetéséhez?

A teljes jegy- és bérletkiadó automatahálózat a RIGO rendszer része. Ennek eredményeként a gépek alkalmasak lesznek az elektronikus bérletvásárlásra és az egyenlegfeltöltésre is, valamint az egyenleg és az utazások ellenőrzésére.

23. Lesz átmeneti időszak, amikor párhuzamosan fut majd egymás mellett a papíralapú, illetve az elektronikus jegyrendszer?

Igen, hiszen a projekt több ütemben valósul meg. A díjmentes utazásra jogosultak (pl. 65 éven felüliek) elektronikus jegyrendszerbe történő regisztrációját követően elkezdik az éves és a havi Budapest-bérletek kiadását, ezt követi az összes bérlet típusú termék (pl. környéki és HÉV) integrálása. A bérletek elektronikus jegyrendszerben történő kiadását követően elkezdődik az időalapú jegy bevezetése, valamint a metró- és a kiemelt HÉV-állomásokon elhelyezett kapuk beüzemelése.

24. Mikor kezdődik a kapuk felszerelése, valamint mikor látják el a járműveket érvényesítőkészülékkel?

Az elektronikus jegyrendszer egyik leglátványosabb eleme lesz a metró- és a kiemelt HÉV-állomásokon automatikusan működő kapuk kihelyezése. Forgalmi felmérés alapján, szimulációs vizsgálatok segítségével határozzák meg az egyes állomásokon szükséges kapuk végső számát. amely alapján elkészülnek a kivitelezési tervek és elindulhat a telepítés.

25. Hogyan változik az ellenőrök szerepe az elektronikus jegyrendszer bevezetésével?

A metró- és a kiemelt HÉV-állomásokon az állandó beléptetési ellenőrzést az új kapuk váltják fel, de a kapusoron belül a véletlenszerű ellenőrzés megmarad.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenőrök új, hordozható kézi készülékekkel vizsgálják a jegyek és bérletek érvényességét. Az elektronikus ellenőrzésnek köszönhetően gyorsabban és könnyebben történik a kontroll, ami növeli majd az ellenőrzés lefedettségét és hatékonyságát a felszíni közösségi közlekedésben. Az ellenőrök szerepe továbbá a tájékoztatás, az ügyfelek támogatása, segítése, a rendszer megismertetése lesz.

26. A teljes beruházás mikor fejeződik be?

A körülbelül 800 kapu telepítését követően az elektronikus jegyrendszer használói be tudnak lépni a metróállomások területére. Azonban nem lehetséges mindenhová kapukat felszerelni; a HÉV-eknél például zömében oszlopokra helyezett készülékek lesznek csakúgy, mint a járműveken. Csaknem 2500 járművet látnak el mintegy 10 ezer ilyen készülékkel.